Als onderneming of als ondernemer?
Veel ondernemers maken op Social Media een account aan onder de naam van hun onderneming, en gebruiken daarbij hun logo als avatar. Is dit slim?
In eerste instantie zou je dat wellicht denken omdat je daarmee de naamsbekendheid van je onderneming vergroot. Anderzijds is Social Media vooral sociaal bedoeld: hoe mensen met elkaar om gaan. En het blijft een feit dat mensen het liefst zaken doen met… mensen!
Frans en ik hebben beide o.a. een persoonlijk twitter en facebook account en daarnaast ook accounts op naam van onze onderneming IFRA Creatieve Communicatie. Het blijkt voor ons dat het lastiger is om ‘namens de zaak’ iets te delen dan als privépersoon, dit is namelijk veel laagdrempeliger. En het geeft je bovendien meer ruimte om -ook- privéaangelegenheden te delen.
Heb jij soms een bord voor je kop?
Dan zijn er ook nog ‘persoonlijke accounts’ maar met het logo van de onderneming als avatar. Stel je eens voor dat je als ondernemer tijdens je werk met een bordje met je logo erop voor je gezicht moet gaan lopen; dat doet natuurlijk niemand!
Maar het kan nóg erger, bijvoorbeeld: Frans werd onlangs out of the blue gevolgd door ‘een dame’ die twittert onder de naam Printernet. Het blijkt een -nieuw- bedrijfsaccount te zijn die, voorzien is van een ‘charmante’ stockfoto van een vlotte dame, kennelijk alleen maar aanbiedingen wil gaan blèren. En als die foto nou nog ‘het gezicht’ van die onderneming was dan is het tot daar en toe. Maar nee: kennelijk is die ava zorgvuldig geselecteerd om tweeps te misleiden domweg op ‘follow’ te drukken. Wordt kwantiteit hier boven kwaliteit verkozen? En wat is hier eigenlijk nog sociaal aan?
Authentiek
Ons advies aan ondernemers die willen starten met Social Media is dan ook altijd: blijf jezelf & authentiek! Je volgers en vrienden zullen gauw door hebben dat jij de verpersoonlijking van jouw onderneming bent en je daarmee vereenzelvigen, hoor! Wij zitten er zelf overigens hard over te denken de accounts op naam van onze zaak op te heffen, want slapende accounts geven immers ook geen fijne indruk!
Vind je dit artikel interessant? Deel het gerust met je netwerk! Ook opmerkingen, vragen en/of aanvullingen zijn van harte welkom; geef hier onder gerust jouw mening!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!