Wat wil jouw doelgroep graag zien of beleven?
De gevestigde Social Media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook zijn voornamelijk gebaseerd op content oftewel berichten. Ook veel blogposts waren niet of slechts van een kleine afbeelding voorzien. Maar met een mooie -grote- en passende afbeeldingen en video’s kun je mensen veel eerder verleiden aandacht te geven aan jouw artikel, product of dienst! Zoals je hierboven ziet heb ik dit principe ook al geadopteerd! 😉
Edge-content oftewel beleving
Anno 2012 is marketing veel meer dan alleen maar roepen dat jij de beste of goedkoopste bent. Veel ondernemers zijn op Social Media aanwezig omdat ze bang zijn de boot te missen maar doorspekken hun boodschappen met al dan niet ‘subtiele’ verkooppraat. Hierdoor zul je hoogst waarschijnlijk als weinig sociaal gezien worden en zullen al je inspanningen een averechts effect hebben. Het is beter je sociale uitingen te laten bestaan uit -gerelateerde- informatie waar je jouw doelgroep mee helpt. Peet Sneekers noemt dit in een artikel op FrankWatching edge-content: nuttige content die niet jouw product of merk bevat maar zich wel bevindt in de -gewenste- wereld van jouw doelgroep. Oftewel: creëer beleving!
Het enorme succes van het –in Nederland nog nieuwe- social mediaplatform Pinterest onderstreept de tendens naar visueel en edge-content. Op mijn oude blog heb ik ruim een maand geleden uitgelegd waarom Pinterest zo interessant is en twee videotutorials geplaatst waarmee je snel aan de slag kunt om jouw Pinboards te vullen. De weken erna zag ik steeds meer artikelen over Pinterest verschijnen en zelfs RTL4 Nieuws besteedde er onlangs een item aan.
“Waarom zou ik dit moeten willen?” hoor ik je denken. Welnu: mensen voelen zich eerder emotioneel betrokken bij merken en/of mensen die een visie uitstralen en relevante informatie delen. Via jouw pinboards kun je jouw imago als een merk neerzetten en daardoor onderdeel worden van hun -gewenste- levensstijl. Door het delen van nuttige informatie zorgen mensen wel dat ze jou in de gaten houden, want jij hebt steeds wat interessants te vertellen! Bovendien kun je jouw pins makkelijk -laten- delen via andere social media zoals Facebook en Twitter zodat je bereik groter wordt! En een erg prettige bijkomstigheid van dit delen via Pinterest is dat de oorspronkelijke link naar de bron blijft bestaan zodat het verkeer naar jouw website enorm toe kan nemen!
Even snel wat pinboards vullen en klaar?
Nee, zo werkt het natuurlijk niet! Social Marketing is een continu proces van bouwen aan een sociale en/of emotionele relatie met je doelgroep. Daar gaat -veel- tijd in zitten en de resultaten zullen vaak niet direct meetbaar zijn. Maar laat je hierdoor niet uit het veld slaan! Probeer je een voorstelling te maken van de beleving die jouw doelgroep graag wil zien of meemaken. Ga op zoek naar passende afbeeldingen of video’s en maak van jouw imago een merk! Net zoals het geldt voor andere social media (en ook voor je eigen website) moet je niet passief blijven afwachten tot de doelgroep je –eindelijk- vindt, want dat gaat natuurlijk niet gebeuren!
Je kunt beter actief met je eigen feestje bezig zijn door regelmatig wat content toe te voegen en vooral te reageren op content van anderen; dat is pas sociaal bezig zijn! Op pinterest kun je afbeeldingen van anderen repinnen (wees niet bang een na-aper te zijn: dit wordt altijd als een compliment gezien!), liken of van –bij voorkeur leuk- commentaar voorzien.
Doe je mee?
Pinterest is op dit moment alleen nog op ‘invite’ verkrijgbaar. Wil jij graag een account? Word dan vrienden met mij op Facebook of mail mij je emailadres (mag natuurlijk ook via twitter; één van beide heb ik nodig om je uit te kunnen nodigen) en ik stuur je zo snel mogelijk een uitnodiging. Ik ben benieuwd hoe snel jouw tribune gevuld is met -nieuwe- fans!
Vind je dit artikel interessant? Deel het gerust met je netwerk! Ook opmerkingen, vragen en/of aanvullingen zijn van harte welkom; geef hier onder gerust jouw mening!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!